Betingelser for kjøp og levering

Generelt:
Disse salgsbetingelsene gjelder for alt salg av varer og tjenester (produkter) fra Bergen Engros AS og avd. Bergen Kjemi. Vi leverer kun til Norge, Svalbard, norsk kontinentalsokkel og andre fjerntliggende norske områder. Vi tilstreber å gi våre kunder så korrekt informasjon om våre produkter som mulig. Vi tar imidlertid forbehold om at skrive-/ trykkfeil kan forekomme.

Priser/Betaling
Alle priser er oppgitt i NOK.
Inklusiv MVA for privatpersoner.
Eksklusiv MVA for registrerte firma.
Alle priser inkluderer eventuelle miljøgebyr og er eksklusiv frakt.
Bergen Engros AS sin nettbutikk tilbyr sikker betaling med VISA/Mastercard via PayEx.
Visa_MasterCard.png

Selger:
Bergen Engros AS

org.nr.: 954 685 500
Fabrikkveien 1, 5265 Ytre Arna, (Postadresse: Postboks 46 - Ytre Arna, 5889 Bergen).
Telefon: 55 24 80 52
Org.nr.: 954 685 500

Kjøper:
Personen eller firma som er registrert som kjøper i bestillingen.

Ordrebekreftelse
Når vi mottar din bestilling, vil vi bekrefte ordren og automatisk sende en ordrebekreftelse til deg. Les nøye gjennom ordrebekreftelsen når du mottar den, og undersøk om ordrebekreftelsen er i overensstemmelse med bestillingen. Varene blir sendt 2-5 dager etter at vi har mottatt bestillingen. Dersom det er tomt for en vare, vil det bli varslet via e-post eller telefon.

Frakt
Pakker under 35 kg blir sendt med Posten Norge, som bruker 2 til 5 virkedager.
Pakker over 35 kg blir sendt med DSV eller Bring som bruker 2 til 5 virkedager.
Varer som ikke blir hentet på Posten og som blir returnert til oss, belastes kunden med et gebyr på Kr 250,-.

Betalingsvilkår
Du kan bruke Visa eller Mastercard når du handler. Beløpet vil bli reservert på kontoen din når bestillingen er gjort, og trukket fra din konto når varene et sendt fra lager.
For bedriftskunder med kreditt, vil faktura bli tilsendt etter at varer er sendt fra lager.
Ved nytt firmakunde forhold, vil det bli foretatt kredittsjekk.

Personopplysninger
Bergen Engros AS behandler persondata ifølge lov om personopplysninger. Opplysninger som kan knyttes til deg som person vil aldri bli gjort tilgjengelig for andre virksomheter eller koblet med andre eksterne register. Når du handler hos oss, oppbevarer vi blant annet navn, adresse og e-postadresse. Dette er informasjon vi trenger for å levere varene til deg via transportøren du velger, samt kontakte deg om forhold i forbindelse med bestillingen. Vi er dessuten pålagt å oppbevare denne informasjonen i forbindelse med regnskapsføring, avgiftshåndtering og eventuell garanti-/returhåndtering, slik at denne historikken ikke kan slettes. Vi oppbevarer av sikkerhetshensyn også ip-adressen som er benyttet for å registrere bestillingen. Kortnummer oppbevares ikke av Bergen Engros AS utover det som er nødvendig for å sikre effektiv håndtering av eventuelle problemer med belastning, oppheving av reservasjon og kreditering. Bergen Engros AS selger ikke personopplysninger til tredjepart, og vi bytter eller videreformidler heller ikke slik informasjon med tredjepart.

Kortinformasjon/-betaling
Når du handler i nettbutikken til Bergen Engros AS blir betalingen behandlet av PayEx/Swedbank, som er en sikker elektronisk betalingsløsning for Visa og MasterCard/Eurocard. All kortinformasjon blir oppbevart i henhold til kortselskapenes regelverk.

Faktura
Vennligst kontroller at du har oppgitt rett e-post- og postadresse og at e-posten ikke havner i ditt spam-filter. Ved forsinket eller uteblitt betaling vil det bli lagt til et forsinkelsesgebyr og deretter eventuelt inkassosalær iht. inkassoloven. Kredittsjekk kan bli utført på dem som bruker betalingsalternativet "Faktura bedrift" også. Et gjenpartsbrev fra Bisnode vil da bli sendt til din folkeregistrerte adresse.

Avbestilling
Dersom du ønsker å avbestille varene, ta kontakt med oss og vi vil refundere summen som er betalt. Er varene sendt fra vårt lager, vil det falle inn under angrerett og kjøper må betale returporto. Angreretten gjelder ved forbrukerkjøp, salg til foretak innbefattes ikke av forbrukerkjøpsloven.

Uavhentede pakker
Posten sender ut melding om ankommet pakke straks den ankommer ditt lokale postkontor. Deretter sendes det en påminnelse om uavhentet sending etter 7 dager. Dersom pakken ikke er hentet innen 14 dager, returneres den til oss.
Bergen Engros AS forbeholder seg retten til å avkreve et gebyr dersom en sending ikke hentes. Dette gebyret dekker våre kostnader ved behandlingen av returen.
Uavhentede pakker med en verdi under kr 5000: Kr 450,- eks mva. i gebyr 
Uavhentede pakker med en verdi over kr 5000: Kr 600,- eks mva. i gebyr
Å unnlate å hente pakken, er ikke det samme som å benytte seg av angreretten! Ønsker du å benytte deg av 14 dagers angrerett, ber vi deg hente ut pakken og kontakte oss for å få returinformasjon. Benytter du deg av denne retten, vil du kun måtte betale returfrakt til oss. Se mer informasjon under punktet "Angrerett"

Reklamasjon
Dersom det foreligger en mangel ved varen, må du innen rimelig tid etter at du oppdaget den, gi Bergen Engros AS skriftlig melding (e-post eller brev) om at du vil påberope deg mangelen. Gjerne med bilde av feilen/mangel dersom dette er mulig. Bergen Engros AS vil da gi deg informasjon om hva du skal gjøre videre. Ved salg til forbruker gjelder reklamasjonsreglene i henhold til kjøpslovens § 32, nr. 3. Ved salg i næring kan det avtales kortere reklamasjonsregler enn hva som fremgår av kjøpsloven (jf Kjøpsloven §3) . Dersom annet ikke er avtalt, selges produktene med 12 måneders reklamasjonsfrist for feil/mangler til næring.

Angrerett
I følge angrerettloven gjelder angrefristen fra den dagen kjøperen mottok varen og 14 dager fremover. Dersom du vil angre kjøpet, returnerer du varen i samme stand som du mottok den og legger ved utfylt angrerettsskjema.(som lå vedlagt i forsendelsen). Du vil da få tilbakeført det du har betalt. Kjøper betaler returporto. Se utfyllende informasjon på angrerettsskjema. Angreretten gjelder ved forbrukerkjøp, salg til foretak innbefattes ikke av forbrukerkjøpsloven.

Returrett
I henhold til lov om angrefrist, kan alle varer returneres innen 14 dager. Varen returneres i samme stand som mottatt, i originalemballasje. Alle merkelapper må være på produktet. Du betaler selv kostnaden for returporto. Angreskjemaet skal være ferdig utfylt med Bergen Engros AS sin informasjon når skjemaet mottas. Angreretten gjelder ved forbrukerkjøp, salg til foretak innbefattes ikke av forbrukerkjøpsloven.

Garanti
Det gis garanti tilsvarende våre leverandørers garantitid. Dette utover de lover som gjelder.

Salgspant
Vi har salgspant i de leverte produkter inntil kjøpesummen inkludert renter og omkostninger er betalt i sin helhet. Bergen Engros AS har salgspant i de solgte varer som sikkerhet for sitt krav på kjøpesummen med tillegg av renter og omkostninger, jfr. pantelovens 3-14 flg. Det er kun bedrifter og offentlige etater som får kjøpe varer på kreditt, og det vil i noen tilfeller bli foretatt kredittvurdering før vare- og fakturautsendelse.

Force majeur
Er Bergen Engros AS forhindret fra å levere eller foreta pliktig omlevering eller blir en slik leveringsplikt urimelig tyngende som følge av arbeidskonflikt eller enhver annen omstendighet når partene ikke kan råde over den så som brann, krig, mobilisering eller uforutsette militære innkallelser av tilsvarende omfang, rekvisisjon, beslag, valuta restriksjoner, opprør og oppløp, knapphet på transportmidler, alminnelig vareknapphet, innskrenkning i tilførselen av drivkraft, samt mangler ved eller forsinkelser av leveranser fra underleverandører eller produsenter som følge av slike omstendigheter som omhandles i dette punkt, er Bergen Engros AS fritatt for alt annet ansvar enn i reklamasjonstilfeller og kreditere den til den mangelfulle vares tilhørende kjøpesum.

Diverse
De fleste av våre varer som ikke er lagervare, har en leveringstid på 3-6 arbeidsdager inn til oss.
Ved bestilling av varer, der leveringstiden overskrider 6 dager, vil vi ta kontakt per e-post eller tlf.